Harry, säkrare än pension efter ett helt arbetsliv?...

I juni förra året lämnade jag min 30-åriga tjänst som kommunalanställd lärare. Höll på att gå in i väggen och valde att avsluta. Situationen på jobbet var olidlig. Dålig chef. Ingen ordning och som äldre lärare, helt negligerad. Kändes konstigt att det inte räknades vad man gjort och gjorde. VET att jag gjort ett jättebra jobb. Elever är de bästa kritikerna...
 
NU har jag fått mitt pensionsbesked för resten av mitt liv. Som det ser ut måste jag fortsätta arbeta livet ut (hur långt det nu blir). Pensionen kommer att räknas på den inkomst jag har nu och inte på alla de år jag arbetat och fått en hyfsat bra lön. Jag arbetar deltid nu. Tar ut allmänpension. Enligt tabeller och annat kommer jag att få 60% av NUVARANDE lön... Samtidigt läser jag att det är på hela livets arbetsinkomster man räknar...
 
Innan jag tog ut min allmänna pension i juli förra året, ringde jag Pensionsmyndigheten. Blev inte klokare. Ringde MinPension. Blev inte klokare. Besökte Pensionsmyndigheten här i Göteborg. Nej, jag fick inte prata med någon. Jag fick i "kassan" veta att jag kunde gå in på nätet... 😡
 
Och nu sitter jag här. Visst, jag ska skriva och ringa till myndigheter. Men: Jag vill ha den pension som jag ska ha! Och det gör mig inte gladare att veta att 13% av Sveriges pensionärer har lika eller sämre pension! Varför har jag jobbat hela livet? Och var är mina pengar? I Schweiz eller i Swedbank kanske?
 
Så nu får jag förlita mig på Harry. Det är kanske säkrare trots allt?
 

Kommentarer:

1 också fattigpensionär:

Det är inte riktigt klok!

Kommentera här: